Tel: +40 720 34 21 22

10 calități ale unui Business Analyst în IT

Business analiștii sunt comunicatori, facilitatori, negociatori, agenți ai schimbării și ai progresului, factori ai adaptării și ai inovării, supraveghetori ai gestionării eficiente a resurselor, un liant între toate părțile implicate într-un proiect de IT – clienți, echipa de proiectare și design, echipa de creare și implementare, managementul companiei și alte entități interesate.

Dacă citești acest articol, probabil ai aflat deja ce este și cu ce se ocupă un Business Analyst în IT și poate te gândești la oportunitatea unei noi cariere în domeniu. Dar de ce calități ai nevoie pentru a fi un BA bun? Ce cunoștințe, abilități și trăsături de personalitate trebuie să ai pentru a obține, a păstra și a excela la acest job? Discutăm în articolul de azi despre o bună parte dintre ele.

 

1. Cunoștințe tehnice – nu putem spune despre poziția de BA că este una tehnică, dar cunoașterea și înțelegerea echipamentelor, a instrumentelor și a proceselor tehnologice implicate în realizarea proiectelor la care lucrezi este foarte importantă pentru a-ți putea face treaba cu succes.
De asemenea, te vor ajuta foarte mult cunoștințele extinse despre industria IT în general, despre activitatea concurenței, despre ultimele descoperiri și inovații în domeniu.

 

2. Pune oamenii înaintea tehnologiei – cum spuneam mai sus, fără a neglija importanța competențelor specifice, un Business Analyst în IT nu are un rol tehnic. Tehnologia există pentru a servi oamenii și a le face viața mai ușoară, mai interesantă, mai frumoasă, iar jobul tău este să facilitezi interacțiunea dintre oameni și tehnologie și interacțiunea dintre oameni cu ajutorul tehnologiei.
De aceea, tot ce faci la job trebuie să se bazeze pe dorința autentică de a ajuta oamenii – atât pe utilizatorii finali, cât și pe ceilalți membri ai echipei de proiect.

 

3. Cercetare, investigare, rezolvare de probleme – vei petrece o bună parte din timpul tău la job făcând pe detectivul. Vei identifica infractori (probleme de comunicare, proceduri ineficiente, dinamici contraproductive, suprasolicitarea sau irosirea anumitor resurse etc.) și vei căuta soluții pentru reabilitarea fiecăruia în parte.

→ cercetarea, adunarea datelor și a informațiilor și analizarea lor,
→ selectarea unor metode de intervenție,
→ evaluarea riscurilor asociate diferitelor soluții potențiale sunt pași vitali în rezolvarea problemelor apărute în cadrul companiei sau a unui anumit proiect.
O problemă corect identificată și formulată, este pe jumătate rezolvată.

 

4. Luare de decizii – procesul de luare a deciziilor presupune:

→ evaluarea situației, inclusiv a riscurilor și a beneficiilor;
→ identificarea soluțiilor posibile;
→ integrarea feedback-ului venit de la toate părțile implicate în proiect;
→ întocmirea unui plan de acțiune.

Un demers complex ce implică un șir lung de competențe și calități pentru a se încheia cu succes. Angajatorul sau clientul tău contează pe tine să găsești cele mai bune soluții pentru problemele pe care le are, deciziile pe care le iei au ramificații uriașe pentru companie, așadar trebuie să fie calculate, precise, țintite și sigure.

 

5. Documentare și organizare – organizarea și documentarea continuă a muncii tale nu doar că îți vor face viața de BA mai ușoară, dar te vor face un BA minunat și foarte apreciat. Lucrează organizat și documentează fiecare pas pe care îl faci, de la cercetarea problemei și până la stabilirea și implementarea soluției. Include detalii clare și precise, comunicate într-o manieră pe înțelesul tuturor părților implicate, explică fiecare etapă exact așa cum s-a desfășurat.
Nu le povesti ce ai făcut – arată-le
.

 

6. Abilități manageriale – în calitate de BA, e nevoie să fii un lider foarte bun:
→ să iei decizii și să planifici acțiuni;
→  să împarți sarcini și responsabilități și să te asiguri că acestea sunt îndeplinite corect, eficient și la timp;
→ să estimezi bugete și să te încadrezi în ele;
→  să ții pe toată lumea motivată și implicată;
→ să fii asertiv și convingător;
→ să ghidezi membrii echipei pe parcursul proiectului;
→ să supervizezi îndeplinirea cu succes a fiecărei etape din proiect.

 

7. Abilități excelente de comunicare – nu spunem că dacă ești o persoană timidă e imposibil să fii un BA fantastic, dar… chiar este, din păcate.

Îți vei petrece o bună parte din timp interacționând și comunicând cu alții – clienți, manageri, developeri, utilizatori, colegi de birou. Va trebui să faci prezentări, să vorbești în fața oamenilor, să-ți susții și să-ți argumentezi punctele de vedere, opiniile și deciziile, să fii o punte de comunicare și un „traducător” între persoanele cu roluri tehnice și non-tehnice din proiect.

Este vital să poți comunica clar, sigur pe tine, convingător, adaptat la interlocutor – atât față în față cât și în scris, atunci când scrii email-uri, documente sau rapoarte.

 

8. Negociere și putere de convingere – BA-ul are rolul de intermediar între o mare varietate de oameni cu background-uri, experiențe, tipuri de personalitate, moduri de comunicare și stiluri de lucru foarte diferite.

De multe ori, vei fi în situația de a discuta cu toți și de a-i mulțumi pe toți în același timp – ceea ce nu este deloc o sarcină ușoară. Va trebui să-i convingi constant pe oameni că ceea ce faci este important, că este în interesul lor și e bine să-ți urmeze sfaturile. Vei avea sarcina de a mobiliza toate părțile interesate în proiect și de a le implica în sarcini care poate nu le plac sau nu li se par prioritare, de a-i face să privească lucrurile din unghiuri diferite, neobișnuite pentru ei. Uneori va trebui să-i faci să se răzgândească cu privire la anumite lucruri pe care le-au crezut dintotdeauna. Ce zici despre astfel de provocări?

 

9. Gândește în perspectivă – un BA bun gândește fiecare fază a proiectelor la care lucrează prin prisma rezultatelor potențiale ale măsurilor întreprinse și a impactului pe care îl pot avea acele rezultate. Vei fi mereu „pe baricade”, vei face și vei reface analize, vei cântări argumente pro și contra la fiecare pas, îți vei pune zeci, chiar sute de întrebări și vei găsi răspunsuri la ele, vei identifica riscuri și oportunități.
Vei avea rolul de a menține toată echipa focusată asupra imaginii de ansamblu și a rezultatelor pe termen lung în timp ce vei păstra un control minuțios asupra celor mai mici detalii.

 

10. Profesionalism și credibilitate – fie că experiența ta anterioară este ancorată mai degrabă în business sau preponderent în IT, în calitate de Business Analyst va trebui să câștigi și să păstrezi încrederea ambelor părți. Trebuie să ai o înțelegere detaliată a tuturor componentelor implicate în proiect și să poți fi persuasiv și profesionist pe limba fiecăruia. Nu îți vei putea face treaba dacă nu vei reuși să-ți demonstrezi competența și profesionalismul în legătură cu fiecare latură a proiectului și dacă nu vei obține aprobarea tuturor colegilor și a partenerilor din proiect.

Trebuie să ai un talent excepțional de a convinge oamenii să te asculte și să te urmeze, demonstrându-le o înțelegere profundă a problemelor pe care le au și un interes autentic de a le oferi cele mai bune soluții.

 

În concluzie, BA-ul are un rol important cu un aport semnificativ la succesul final al proiectului, un job despre care nu putem spune că este ușor sau că îl poate face oricine. Dar dacă ești persoana potrivită la locul potrivit și vei fi pasionat de ceea ce faci, această poziție îți va aduce numeroase satisfacții și îți va oferi posibilitatea să-ți construiești un parcurs profesional care să te provoace constant să fii din ce în ce mai bun și să-ți asigure numeroase realizări și împlinire la locul de muncă.

Calitățile descrise mai sus te pot ajuta să înțelegi dacă ai potențialul să devii un BA foarte bun, indiferent de experiența sau job-ul pe care îl ai acum. Este vorba despre un echilibru fin între competențele tehnice și calitățile personale, despre înțelegerea în profunzime a tehnologiei, a business-ului, dar mai ales a oamenilor, despre pasiunea ta pentru toate trei și despre cât de mult îți dorești să faci performanță într-un domeniu dinamic aflat într-un proces continuu de schimbare și inovare.

22 iunie 2021